Na de boycot van Bud Light (Anheuser-Busch) wordt nu de Amerikaanse warenhuisketen Target geconfronteerd met een consumentenboycot vanwege hun Pridemaand-collectie, die onder andere bestaat uit een transgenderbadpak, kinderboeken zoals ‘bye bye binary’ (4-8 jaar) en ‘the pronoun book’ (0-3 jaar!) en kinderkleding gemaakt door ontwerpers die satanische afbeeldingen in hun verdere collectie voeren.
Target is de op een na grootste warenhuisketen in de Verenigde Staten en net iets sjieker dan het nog grotere Walmart. Het logo is een cirkel in de kleuren rood en wit, als een schietschijf (in het Engels ‘target’). Target verkoopt producten die exclusief voor Target zijn gemaakt, maar ook bekende merken.
Target onthulde in mei zijn Pridemaand-collectie. Aanvankelijk viel het ‘instopvriendelijke’ damesbadpak op, bedoeld voor transgenders, met extra ruimte in het kruis zodat het mannelijke geslachtsdeel netjes binnenboord kan blijven. Deze badpakken waren online te koop en in alle, bijna tweeduizend, vestigingen verkrijgbaar in de maten XS tm 4XL. Dat er op de website een tienermeisje werd afgebeeld in het betreffende badpak1 is op z’n minst onhandig te noemen. Het wekt de indruk dat het voor jeugd is bedoeld in plaats van voor volwassenen.
Controversiële ontwerpers
Maar de aandacht en de verontwaardiging zijn nu gericht op de ontwerpers wiens designs voor de Pride er schattig en onschuldig uitzien (al kan je je afvragen in hoeverre kinderen ‘Pride’ zouden moeten uitdragen), maar hun overige werk is dat allerminst.2
Ontwerper Humberto Cruz met zijn merk Iscreamcolour heeft verscheidene kindershirts en babyrompertjes ontworpen voor de Pridemaand met vrolijk gekleurde teksten en regenbogen.
@yeseniamartin3z Karol G fans run to Target!!!😍🌸🌈🧜🏼♀️✨ 🫶🏾 “I Scream Colour” Pride collection 🏳️🌈 #karolg #karolgcolombia #mañanaserabonito #mañanaserabonitokarolg #mañanaserabonitotour #target #targerfinds #targetrun #runtotarget #pridemonth #pridecollection #iscreamcolour #bichota #karolgmerch #mañanaserabonitomerch #humbertocruz @Karol G ♬ MAÑANA SERÁ BONITO – KAROL G & Carla Morrison
In zijn verdere werk zijn tussen alle schattige poppetjes ook duivels, figuurtjes in sm-kledij, met ontblote tanden, met ontblote borsten en pentagrammen te zien.
Erik Carnell is de Britse ontwerper achter AbprallenUK. Voor de Target Pride collectie ontwierp hij een sweater en twee tassen. Op zijn instagram zijn echter een speld en een t-shirt te zien die een afbeelding van Satan hebben en de slogan “Satan Respects Pronouns” – “Satan respecteert voornaamwoorden”. Volgens de website Pride.com zou dit ironisch bedoeld zijn.
De website Pride.com voert als verdediging aan dat de producten die Erik voor Target ontwierp geen satanische afbeeldingen hebben.3 Zelf komt Erik niet verder dan dat hij geen Satanist is en kinderen niet zijn doelgroep zijn. De post op zijn Instagram lijkt daarentegen WEL uit te dragen dat hij een aanhanger van Satan is.
Na alle ophef heeft Target zijn personeel instructies gegeven bepaalde items en de kinderpaspoppen te verwijderen van de Pride display.4 Op de website van Target zijn de meest omstreden artikelen als het badpak en de collecties van beide designers verdwenen, evenals de babykleertjes, maar dat lijkt niet in alle winkels het geval te zijn.
Interne instructies voor het verwijderen en verplaatsen van items
Benny Johnson: Target: “We hebben de satanische items verplaatst.” Realiteit: “Hier zijn ze.
Sponsoring van LGBT-doelen
Daarnaast is naar buiten gekomen dat Target een aantal LGBT-jeugddoelen steunt als de NYC Pride die ook een Jeugdpride voor tieners organiseert.5
Maar waar nog meer ophef over is de financiële steun aan de onderwijsorganisatie GLSEN, uitgesproken ‘glisten’ (glinsteren), het Gay, Lesbian & Straight Education Network.
Target’s marketingmanager Carlos Saavedra is tevens penningmeester bij deze LGBT-organisatie voor lagere- en middelbare schooljeugd, die ervoor pleit om trans- en niet-binaire scholieren toe te staan hun genderidentiteit geheim te houden voor ouders. Zo zouden ze zonder toestemming in transitie kunnen gaan. Target heeft naar verluidt $ 2,1 miljoen gedoneerd aan GLSEN.
Door alle ophef en de oproepen Target te boycotten is het aandeel Target in de afgelopen maand met bijna 15% gedaald tot het laagste punt sinds 2020. Een totale waardevermindering van USD 12,4 miljard (per 1 juni).
Er is zelfs een song uitgebracht Boycott Target – Forgiato Blow, ook te luisteren op Spotify.
De Corporate Equality Index score
De reden dat bedrijven als Target zo hun best doen voor de LGBT-doelgroep is om een goede Corporate Equality Index score (CEI-score) te behalen die bijgehouden wordt door de grootste politieke LGBT- lobbygroep ter wereld, Human Rights Campaign.6,7 HRC wordt gefinancierd door de Open Society Foundation van George Soros.8 Niet alleen bedrijven zijn hier aan onderworpen maar ook gemeentes en zelfs scholen. De CEI-score kan een bedrijf maken of breken, zonder goede score geen goede naam en geen investeerders!
Een politieke agenda
De hele Pride lijkt inmiddels gekaapt voor een politieke agenda waarbij met name het idee dat gender een keuze is, los van fysiek geslacht, aan kinderen wordt opgedrongen. Ook worden kinderen geassocieerd met seksualiteit en wordt er geflirt met het ‘donker’ door middel van kinky outfits en symbolen met duistere betekenis.
In de homoseksuele en lesbische gemeenschap hoor je dan ook de laatste tijd steeds vaker dat ze zich los willen maken van de rest van het alfabet. Op Twitter worden daarvoor de hashtags #LGBwithoutTheT en #LGBwithoutTheTQ gebruikt.
En dan is dit nog maar het begin van deze Pridemaand! Benieuwd wat we nog gaan zien.
Links
- Badpak in de wayback machine
- Dailymail over Satanische designer
- Pride.com over de Target Pride collection Erik.
- Statement Target over Pride collectie
- Target sponsort de NYC Pride
- Corporate Equality Index (CEI) en Human Rights Campagne HRC)
- The New York Times over de CEI score
- Human Rights Campagne wordt gefinancierd door de Open Society Foundation
Monique Sovereign | Bron: ellaster.nl
Ontdek meer van Ellaster
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.